Saal Digital Fotoservice

Ik kreeg de mogelijkheid van Saal Digital Fotoservice om een wanddecoratie te testen. Die mogelijkheid heb ik met beide handen aangenomen!

Binnen een dag na mijn aanmelding, kreeg ik een speciale code toegestuurd. Ik heb daarna onmiddellijk de benodigde software gedownload. Dat ging snel en gemakkelijk.

Keuze maken

De keuze voor de foto was heel wat moeilijker. Toen ik na twee weken nog geen bestelling bij Saal Digital had geplaatst, kreeg ik een keurige mail van Saal Digital om te kijken of ik soms ergens hulp bij nodig had. Dat had ik niet, want het programma was duidelijk genoeg. Het waren alleen mijn eigen twijfels, want met al die wandelingen heb ik inmiddels aardig wat mooie foto’s gemaakt.

Mogelijkheden voor wanddecoraties

Bij het openen van het programma maak je je keuze voor het product. Behalve wanddecoraties kun je kiezen voor foto’s, fotoboeken, kalenders, kaarten, fotocadeaus en zelfs bedrijfsproducten als flyers en visitekaartjes.

In de categorie wanddecoraties heb je de keuze tussen Alu-Dibond, Hardschuimplaat, Acrylglas, GalleryPrint, Foto op canvas (evt. met baklijst) en Alu-Dibond Butlerfinish. Per product krijg je een overzichtje met specificaties.

Super handig is dat je op het openingsscherm van de wanddecoraties al kunt zien wat de verwachte leverdatum is.

Standaardmaten

Er zijn een aantal standaardmaten. Een minpunt vind ik dat er bijna geen standaardmaten in verhouding 3:4 zijn, het formaat waarmee de meeste digitale camera’s werken. Wel is het zo dat je kunt kiezen voor een individuele maat, waarbij je zelf de hoogte en de breedte opgeeft. Helaas was niet bij alle producten de maat die ik graag wilde (60×80 cm) mogelijk. Ik was dus toch iets beperkt in de keuze van de wanddecoratie.

Foto op canvas

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een foto op canvas. Daarna was het een eitje. Als je wilt, kun je wat aanpassingen maken (bijv. kleur, achtergrond, layout). De foto van mijn keuze had ik al bewerkt in een fotobewerkingsprogramma, daarvoor heb ik de software van Saal Digital dus niet gebruikt en daar kan ik dus niet veel over zeggen.

Via voorbeeldweergave kan je controleren hoe het eindproduct eruit komt te zien. Ben je klaar dan doe je het artikel in je winkelwagentje en rekent af. Het hele proces vind ik erg overzichtelijk.

Bezorging

Uiteraard ontvang je een bevestiging van Saal Digital en later ook een melding wanneer je bestelling gereed is en verzonden wordt. Die laatste kreeg ik de volgende dag al. De leverdatum werd zelfs nog een dag eerder dan verwacht. Dat is dus positief, want als je eenmaal iets hebt besteld, wil je het ook graag in je handen hebben.

Beschadigd

De foto ziet er echt schitterend uit en qua kleuren precies zoals ik hem in gedachten had. Maar helaas: bij mij was de kartonnen verpakking beschadigd: er zat een gaatje in; waarschijnlijk is dit gebeurd tijdens transport per DHL. Ik had niet verwacht dat de canvas beschadigd zou zijn – zo groot was het gaatje namelijk niet, maar jammer genoeg zit er toch een klein deukje in het doek. En als je het eenmaal weet, valt je oog er steeds op.

Aan de voorzijde van het canvas zat een zeer dik en stevig karton om het doek te beschermen, daarna is het geheel goed in plastic gewikkeld. Helaas was de beschadiging via de achterzijde:  daar zat onder het plastic juist géén karton meer. Er is dus iets door de doos gegaan zonder het plastic te beschadigen, maar wel met een deukje (ter grootte van een knikker) in het canvas tot gevolg. Dikke pech dus, maar misschien ook een goede tip voor Saal-Digital om eens naar de verpakkingswijze te kijken om te zien of dit voorkomen kan worden. Door ook aan de achterzijde een stevig karton te doen, zou er waarschijnlijk geen schade zijn geweest.

Hoe verder?

Er kan altijd iets misgaan, maar het allerbelangrijkste is hoe het wordt opgelost! Via de bestelmanager heb ik Saal Digital geïnformeerd over de beschadiging en met foto’s laten zien wat er aan de hand was. Ik kon aangeven hoe zij het voor mij konden oplossen: bijv. door het product opnieuw te leveren of door een waardebon te geven. Binnen twee uur kreeg ik bericht dat mijn foto opnieuw in productie is genomen. En een mail met verontschuldigingen.

Update 26 augustus 2017

Vandaag is mijn nieuwe wanddecoratie binnengekomen. Mijn claim is dus supersnel verwerkt. Wat dat betreft niets dan lof.

Maar: de doos was toch weer beschadigd. Wéér aan de achterzijde, dus daar waar een extra stuk karton ontbreekt. Op deze manier is er gewoon teveel speling en gaat er gemakkelijk iets door het karton heen.

Deze keer was de beschadiging kleiner dan de vorige keer. En – hoera! – het canvas is deze keer niet beschadigd. Maar dat is naar mijn idee meer geluk van wijsheid.

Kortom

Het bestelproces is goed, de verwerking van de opdracht is snel en het uiteindelijke product ziet er uitstekend uit. De manier van verzending dient echt wel de nodige aandacht te krijgen. Uiteindelijk wil je toch het liefst in 1x het product in goede staat ontvangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *